Bukan Piramid Makanan tetapi Oktagen Makanan

Piramid makanan yang dilancarkan dan dikempen oleh United States Department of Agriculture (USDA) dan American Soybean Association (ASA). ASA telah melarang pemakanan minyak tropika (minyak kelapa) dan memburukkan penggunaan lemak tepu yang kononnya adalah penyebab obesiti dan sakit jantung.

Hasil dari kempen tersebut, ramai orang Amerika menukar cara makan dengan memperbanyakkan minyak soya dan minyak jagung sebagai minyak utama dalam diet mereka.

Jelas dari program ini berbagai masalah kesihatan telah timbul. Selepas 20 tahun program ini dijalankan didapati 64% orang Amerika adalah gemuk terlebih berat (overweight) (National Health and Nutrition Examination Survey 1992-2000).

Tambahan pula ada kenaikan  melonjak kes kencing manis, tekanan darah tinggi dan penyakit jantung di USA. Nampaknya piramid makanan mereka itu lebih memudaratkan kesihatan orang Amerika.

Kebelakangan ini berbagai piramid makanan baru telah diperkenalkan. Penawaralami telah mengutarakan piramid baru pada 2009/2010. Tetapi mengapa guna PIRAMID. Piramid ini adalah simbol yang digunakan oleh penggerak FREEMASON, penyembah SYAITAN. Maka dengan itu Penawaralami telah mengemukan rajah baru untuk pembahagian makanan sihat. Rajah baru ini dalam bentuk OKTAGEN yang lebih kepada sifat wholistik dan keseimbangan.


Penerangan
Badan kita adalah 72% air, otak kita adalah 60% lemak dan badan kita adalah 5% mineral.  Maka ketiga-tiga elemen ini sangat penting dalam pemakan kita.

Dari rajah bintang oktagen 80% bahagian dalam adalah yang terpenting iaitu buahan segar dan sayuran segar serta air .  Sayuran dan buahan tinggi serat dan memang sangat diperlukan oleh badan kita.

Yang 20% pula ialah bahagian bucu bintang oktogen merupakan makanan sampingan atau tambahan.  Antaranya ada yang berkhasiat tinggi maka tidak perlu makan banyank-banyak seperti minyak kelapa dara , bijian (pistachio, badam, gajus, walnut), buahan kering (seperti kismis dan tamar) dan kekacang .   Ada pula yang memudaratkan jika diambil dalam kuantiti yang banyak seperti karbohidrat (tepung/beras/gula) dan protein binatang.  Rajah jadual hidangan yang dipaparkan ini jika diikuti akan meningkatkan kesihatan anda dan boleh juga “reverse” / memulihkan penyakit diabetese dan sebagainya, InsyaAllah.

This entry was posted in makanan. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s